התשמע קולי - רחוקי שלי​

על שיחות וראיונות מרחוק ללא אולפן

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הלו! שומעים אותי?
לראיין מרחוק ללא אולפן רדיו - לא כזה סיפור


אחד הלהיטים הגדולים בפודקאסטים בישראל בפרט (אבל גם בעולם) הוא ז'אנר הראיונות בפודקאסטים.
ראיונות הוא כלי נח לבעלי פודקאסט למלא זמן בעניין ולא להרגיש לבד וגם ליצור גיוון למאזינים כדי לא לשעמם אותם בהרצאה ארוכה ובלתי נגמרת אבל יותר מכך - ראיונות הן כלי שנותן עומק והרחבה בסיוע מומחים בתחומם או שיח עמיתים בסיב נושא.
האידיאלי ביותר מבחינת ראיונות היא ישיבה משותפת באולפן אחד או במקום אחר שבו ניתן להרגיש בנח ולפתח את השיח.
באותו עולם אידיאלי, לראיונות יש שלוש מקומות להתרחשות ויש להם משמעות שונה:


הראיון הטלפוני (מרחוק)
ראיון שיתקיים כשאין חשיבות לנוכחות משותפת במקום אחד. כשיש ראיון סביב עובדות יבשות, נתונים, תשובות צפויות, ראיון "קר" ולאו דווקא אישי, אנושי וקרוב. כך למשל שיחה עם מנהל מכון סקרים שיציין את תוצאות סקר המנדטים שעשה ופרשנות מספרית. איתו יכול להיות גם פרשן פוליטי שייתן תמונת מצב אחרי הסקר והתפתחויות אפשריות.

הראיון באולפן
ראיון כזה מקרב את המרואיינים למראיינים וגורם לכך שהשיחה תהייה כנה יותר.  היא רשמית יותר כי היא מתקיימת באולפן שהעיצוב שלו מקנה למפגש את ההרגשה ש"זה" הדבר האמיתי, כאן חייבים להיות מרוכזים ואותנטיים, כאן השידור החי (גם אם הוא מוקלט) הוא הדבר הכי קרוב למיקצועי מצד שני הצדדים.
בסוג כזה אנו משתמשים כשיש חשיבות לקירבה, לראות בעיניים את המרואיין, לחוש אותו, להבין תנועות גוף ולסייע לנו לנתב את הריאיון.

הראיון בחוץ
יציאה מחוץ לגבולות האולפן היא משימה שלא לומר שלפעמים היא "תיק" אבל יש לה חשיבות רבה במקרה של ראיון שמקום התרחשותו הוא קריטי לראיון או לתשובות. חשיבות של מקום היא בעת אירוע מסויים שכדאי להיות שם כדי לחוש, להרגיש, לראות, להריח ולטעום ובכך להיות חלק ממה שקורה והראיון יהיה האותנטי ביותר. לא ראיון בדיעבד על מה שאירע אלא להיות שם שזה קורה, לתפוס את המרואיין בזמן ובמקום שייתנו לריאיון את הכח שלו. כך למשל, ראיון עם מפקד חיל האוויר לקבלת מטוסי תקיפה חדשים. לא נכון לשוחח איתו טלפונית על כך אלא להיות בטקס הקבלה, עת הם נוחתים וההתרגשות בעיצומה. כשאנחנו יוצאים לשטח נקבל תמונה רחבה ועמוקה יותר, יעלו שאלות נוספות והזמן שיוקדש יהיה שונה (אם כבר באנו...). הבעיה לעיתים ביציאה כזאת היא התחושה שהמרואיינים מקדישים לנו זמן מיוחד, אנחנו חודרים לפרטיות שלהם ולכן לא נעים להציק בשאלות אלא רק להתקדם בריאיון, שלא נפריע, שלא נרגיז, שהם לא יכעסו ויגרשו אותנו. אבל זאת טעות! אנחנו אולי אורחים שלהם אבל בתכלס - הם אורחים שלנו. בתוכנית. ולכן אנחנו מובילים את הריאיון לאן שאנחנו רוצים.


קודם אמרנו שזה המצב בעולם אידיאלי. למה? כי בשיגרת היומיום שלנו, כשאנחנו עובדים/לומדים/חיים, ויש לנו תחביב/אהבה לעשות ראיונות, לא נוכל בכל פעם ללכת לפי החלוקה הזאת.
ראיון חוץ יתקיים בוודאי אם אין לנו אולפן שקט או חדר מבודד ונרצה הקלטה נקייה ככל שאפשר, אז נחפש מקום אחר להקליט בו. לא בית קפה !!! לא חדר ישיבות גדול!!! ובכל מקרה היציאה לא תביא אותנו בהכרח למקום היה נכון לראיין אלא למקום שאפשר לראיין.
ראיון אולפני יתקיים רק אם יש לנו אולפן מתאים ואם (אם כזה - רחוק רחוק מסבירות טובה) המרואיינים שלנו יוכלו להגיע בכל פעם אלינו. זה הכי נחמד בשבילנו, זה יותר קל ויותר בייתי.  אלא שבלחצי הזמן של המרואיינים שלנו, נסיעה, חנייה, פקקים וכל זה בשביל ראיון קטן (לא חשוב כמה הוא גדול בשבילנו).. ההנחה היא שרובם ככולם יבקשו בטלפון. 
ראיון טלפוני אם כן, הוא ברירת המחדל. אבל... מה הציוד לשם כך?


הגירסה היקרה 
מיקסרים לשידור ולפודקאסט באים עם המודל של שיחות טלפון. המודל הזה קולט את שיחת הטלפון ומוציא למשוחח איתנו את כל השידור פחות אותו, כלומר כל מה שפתוח במיקסר בלי השיחה עצמה וזאת כדי למנוע פידבק. כאלו הם הרודקרסטר פרו והזום לייבטראק. מחברים סלולארי עם כבל ייעודי ויש שיחת טלפון בתוכנית - שימו לב ! מוגבל לשיחה אחת.


הגירסה המסובכת
מיקסר סאונד קטן איתו מאחדים מספר מיקרופונים להקלטה עם יציאת AUX. נחבר טלפון למפצל אוזניות ומיקרופון, מהאוזניות נוציא כבל למיקסר לאחד הערוצים, את המיקרופון נחבר ליציאה מהAUX במיקסר ונסגור את כפתור הAUX בערוץ הטלפון. כך נקבל את השיחה, והמרואיינים ישמעו את הראיון.


הגירסה הדיגיטלית
בסביבה זאת לא מדובר בשיחת טלפון אלא שיחת מחשבים. אין בשיחות האלו יתרון על פני שיחות טלפון אלא העניין שלשם כך נדרש מחשב בלבד ועדיף שיהיו מיקרופונים. בסביבה הזאת יש שתי קטגוריות:
אפליקציות למפגשים וירטואלים
תוכנות ייעודיות להקלטת שיחות מרחוק


באפליקציות המפגשים יש בחלקן (כמו בזום) אפשרות הקלטת המפגש שבסיום נקבל קובץ וידאו ואודיו ואותו נוכל להמיר לעריכה. אם תשקעו לעומק בהגדרות תראו גם אפשרות לקבל הקלטת כל דובר בנפרד. העניין באפליקציות כאלו הוא שרוב פס הרוחב של השיחה "נאכל" על ידי הוידאו ולכן שיחת האודיו נפגמת.
ניתן לעבוד במקביל כשהאפליקציה פתוחה, משוחחים דרכה אבל כל אחד מהמשתתפים מקליט אצלו על המחשב את המיקרופון שלו. אחר כך יש עבודת עריכה אבל האיכות היא כמו להקליט יחד באולפן.
בתוכנות הייעודיות לשיחה מרחוק יש קלות הפעלה. מספר תוכנות הן בחינם ואפשר לקבל איתן תוצאה טובה ויש להן גרסה בתשלום עם יותר פונקציות וזמן הקלטה גדול יותר.


ישנן תוכנות רבות בשוק וכאן תמצאו את המועדפות עלינו שהתנסנו בהן לא פעם:


Zencaster - קטפה את הכותרות כשפתחה את עצמה ללא הגבלה עד לחלוף הקורונה


Cleanfeed - חינמית וקלה בהפעלה


בשתיהן אתם נרשמים, שולחים לינק למרואיינים והשיחה מוקלטת. בסיום תקבלו מיקס וגם כל ערוץ בנפרד.
תוכנות בתשלום, מקטן ועד גדול:


החדשה בקטגוריה היא IRIS שנולדה בשיתוף פעולה של פודקאסטר ומתכנת. IRIS נותנת ביצועים טובים עם איכות ראויה. למגיעים דרך האתר שלנו בלחיצה על הקישור הזה יוענק אקסטרא זמן בתוכנית הנבחרת: שעה מתנה לתוכנית הקטנה, שעתיים לבינונית ושלוש שעות לתוכנית הגדולה. שווה לנצל אפילו לחודש לבדיקה והנאה מהאיכות.


היקרה מכולן היא RIVERSIDE.FM שנותנת את התוצאות הטובות ביותר אבל בעלות היקרה ביותר.

אם התוכנית היא הדבר שעליו אתם מוכנים להוציא תקציב אז לכו על RIVERSIDE.FM.


בכל אחת מהאופציות בגירסה הדיגיטלית, עדיף מאוד שיהיו לכם מיקרופונים וכך גם למרואיינים. שלא תדברו למיקרופונים הפנימיים של המחשבים הניידים שלכם, אחרת לא שווה גם התוכנית היקרה ביותר.

pavan-trikutam-71CjSSB83Wo-unsplash.jpg