top of page
רדיו בייתי

רדיו

בייתי

 

איזה מזל שאנחנו במאה ה-21.

גם אנחנו יכולים להיות תחנת רדיו עם מאזינים בכל מקום בעולם.

 

החוק הישראלי לשידורי רדיו באוויר בנוי כך שלא ניתן לאנשים פרטיים ואף חברות להקים רדיו באוויר. גופי השידור המותרים על פי החוקים (חוק הבזק, חוק הטלגרף, חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, חוק השידור הציבורי ועוד) הם "כאן" - התאגיד הציבורי, התחנות הפרטיות שקיבלו רשיון מהרשות השנייה (ואם תכננתם בכיוון - אז אין יותר מכרזים) וגלי צה"ל.

עד סוף שנות ה-90 פרח בישראל הרדיו הפיראטי.

יותר מ-150 תחנות כאלו פעלו ועברו על חוקי המדינה.

היום, אין כמעט טעם בשידורי רדיו באוויר - אלא באינטרנט:

* תשתית האינטרנט זולה יותר

* אין רגולציה (אסדרה) ברשת 

* יש יכולת הגעה למספר גדול יותר של מאזינים

* פחות ופחות אנשים משתמשים במקלטי רדיו בבית וברכב, יותר אנשים עוברים למכשירי דיגיטל

 

עולם הרדיו הבייתי הוא באינטרנט אבל אין זה אומר שאפשר לחפף ברמת הציוד, בתוכן ובהשקעה בכל תוכנית ותוכנית.

וחשוב להדגיש שהקמת רדיו אינטרנטי יבוא בחשבון כשעיקר השידור הוא שידור חי. אם אתם מתכננים שידור של פעם ב... לכו על הקלטות באולפן זול יותר בעלות הציוד וההקמה ושתפו ברשת בעזרת אתרי שיתוף כמו Mixcloud ו- Soundcloud שנותנים להעלות תוכניות בחינם להפצה ברשת. שימו לב לתנאים השונים בין האפשרויות כמו כמות תוכניות, זמן כולל ואחריות על זכויות יוצרים.

 כמה עובדות על רדיו באינטרנט שצריך לקחת בחשבון:

- אתם לא הולכים לכבוש את העולם! מספר הערוצים שניתן להקשיב להם משאיר לכם פיסת עוגה קטנטנה בפוטנציאל להגיע לאנשים ועוד יותר קטנה במספר המאזינים בפועל בכל נקודת זמן.

- אין כסף ברדיו אינטרנטי! אתם יוצאים לדרך מתוך הבנה שזה בשביל הכייף שלכם.

יש מי שישקיע בציוד צלילה יקר ויצלול פעם בשבוע, יש מי שישקיע במכחולים וצבעים לציור ויש אתכם שהשקעתם כסף בתחביב או באהבה שלכם לרדיו.

- רדיו אינטרנטי יכול להיות סיפור טיפה מורכב ללא טכנולוגיים שבינינו ולעיתים עדיף לפזר חלקים משרשרת ההפצה של השידור לגורם מקצועי כמו ספק סטרים או בוני אתרים.

- רדיו אינטרנטי שמשדר גם מוזיקה ולא רק דיבורים, לא יכול להיות משודר בפייסבוק או ביוטיוב מפאת עבירה על זכויות יוצרים.

גם אם תשלמו זכויות יוצרים כמתבקש עפ"י חוקי המדינה, הם לא מכסים פלטפורמות הפצה עולמיות אלו.

הפלטפורמות מנטרות באופן מלא כל שידור שעולה ויכולות לחסום שידור ואף לחסום אתכם כמשתמשים.

- הנטייה לעלות בפלפורמות כאלו היא הרצון להראות (באמת יש מה להראות ברדיו?) ולהרגיש גם טלוויזיה, הרצון לדעת כמה מאזינים/צופים בנו (כלי טכנולוגי פשוט שניתן לבקש ממי שמספק לנו את ההזרמה של השידור באודיו) ואינטרקטיביות עם המאזינים.

- רדיו דורש רצף ולא קוביית שידור משעה X לשעה Y.

רצף דורש הרבה תוכן ואיתו גם כח אדם שיודע לעשות רדיו.

צוות כזה יכול לעלות כסף ובהתחשב שאין הכנסה... הבנתם?!

- רדיו אינטרנטי שמשדר מוזיקה בלבד הוא רדיו מת.

אין סיבה לפתוח אותו להקשיב לו כשמאות אלפי תחנות מציעות את כל הז'אנרים והסוגים של המוזיקה, עם מבחר ענק וכח כלכלי גדול להפצה ופירסום.

בטח שהתחרות הזאת מיותרת מול שירותי המוזיקה בסטרים של החברות העולמיות כמו Spotify ו- Deezer - הפסדתם מראש.

אולפן רדיו בייתי דורש מקום קבוע עם ציוד קבוע ושהציוד יישב במקום הקבוע.

וצריך לדעת שרכישת הציוד היא לא ההוצאה האחרונה שלכם, יש הוצאה ראשונית גם על אתר אינטרנט (אפשר לבד - עדיף מקצועי), וגם הוצאות שוטפות על ספק שידור סטרים באינטרנט (יש שירותים חינמיים אך במקרה של תקלה אין עם מי לדבר), על זכויות יוצרים, דומיין (כתובת האתר), תחזוקה ובלאי של ציוד שידור ואם יש צוות. 

כדאי לקבל ייעוץ מקצועי להבין את מכלול ההוצאות.

בתחום המקצועי של איך עושים רדיו טוב אנחנו ממליצים על הקורס למקצועות הרדיו שכולל בתוכו את כל מרכיבי ההבנה של עולם הרדיו מהרקע, דרך העשייה ועד התוצר המוגמר והפצתו.

 

 

bottom of page